Asana’s-Pranayama-Visualisatie en meditatie

Raja Yoga en Mindfulness

Asana´s, pranayama, visualisatie, meditatie en mindfulness vormen de basis van de les.

Asana´s

Asana’s zijn lichaamshoudingen die je lichaam krachtig en soepel maken. Je hoeft hiervoor niet lenig te zijn.
Ieder lichaam is uniek en heeft haar eigen mogelijkheden en grenzen.
De asana’s hebben ook een gunstige invloed op je innerlijke houding. Je zelfvertrouwen neemt toe en je gaat flexibler om met problemen en uitdagingen. Door asana’s wordt je lichaamsbewustzijn verfijnd. Je lichaam geeft aan wat wel en wat niet goed voor je is. En daar kun je dan beter naar luisteren.

Pranayama

In de yogalessen beoefenen we verschillende adem-en pranayama-oefeningen. Dit heeft een weldadige uitwerking het het zenuwstelsel. Emoties en gedachten worden rustiger. Deze oefeningen zijn een voorbereiding op de meditatie.

Visualisaties en meditatie

Door middel van visualisaties wordt de aandacht naar binnen gebracht om de concentratie(dharana) te vergroten. Ze bereiden voor op de meditatie(dhyana). In de lessen worden verschillende soorten meditatie behandeld en geoefend. Uiteindelijk komen we in meditatie in puur gewaarzijn (samadhi) in onze pure essentie die zich uitbreidt naar je dagelijkse aktiviteiten. Zo wordt de meditatie een weg van binnen naar buiten en van buiten naar binnen.

Mindfulness

Mindfulness is een integraal onderdeel van de RajaYoga en valt er mee samen. Mindfulness is leven in bewuste aandacht in het hier en nu. In de asana´s, de pranayama´s, de visualisaties en meditaties wordt mindfulness beoefend.

Reageren is niet mogelijk